Minggu, 08 November 2015

Cara Tingkatkan Sistem Imun Anda Melalui Makanan Anda Makan

Cara Tingkatkan Sistem Imun Anda Melalui Makanan Anda Makan

Makanan yang anda makan membantu melindungi badan anda dalam dan luar, oleh itu yang terbaik untuk mengisi diet anda dengan vitamin, mineral dan antioksidan dari dewasa segar dan makanan yang dibangkitkan. Malangnya, makanan segera, lemak yang tinggi, dan makanan gula yang tinggi telah mengambil alih diet Amerika. Makanan ini mendatangkan malapetaka pada badan dan menurunkan sistem imun. Apabila sistem imun lemah mudah untuk penyakit, bakteria dan virus untuk menembusi pertahanan badan, menjadikannya lebih mungkin bahawa anda akan jatuh sakit. Walau bagaimanapun jika anda makan kombinasi yang betul makanan meningkatkan imun anda boleh mengelakkan selesema tahunan, atau selsema yang berlaku di sekeliling.

Sistem imun adalah sistem pertahanan badan untuk menjaga patogen asing daripada menyebabkan penyakit dan jangkitan. Fungsi-fungsi sistem imun dengan membezakan ejen asing, virus dan bakteria, yang berbahaya kepada badan dan memusnahkan mereka. Sistem imun yang lemah boleh membenarkan pencemar, toksin dan kuman melalui pertahanan badan. Patogen melampirkan kepada reseptor tapak pada membran sel dan makan cara mereka melalui. Sebaik sahaja patogen memasuki sel ia boleh meniru dengan menukar DNA selular. Ini adalah bagaimana jangkitan, tumor dan penyakit merebak ke seluruh badan. Walaupun pecahan kecil dalam sistem imun meninggalkan badan mudah terdedah kepada penyakit.

Pecahan dalam sistem imun boleh disebabkan oleh gaya hidup dan alam sekitar. Asap, kualiti udara, cahaya matahari dan suhu yang melampau boleh melemahkan sistem imun. Tambah ke bahawa pola makan yang buruk, pengambilan alkohol yang berlebihan, penggunaan dadah atau menghisap rokok semua boleh menyumbang kepada sistem imun yang lemah. Tabiat buruk boleh mewujudkan radikal bebas dalam badan, mana sel pecahan meninggalkan mereka terdedah kepada serangan virus dan bakteria. Kerosakan kepada sel-sel membawa kepada penyakit kronik seperti aterosklerosis, kanser dan artritis. Untuk melindungi dan merosakkan pembaikan sel tubuh memerlukan antioksidan untuk meneutralkan radikal bebas.

Diet yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran menyediakan tubuh dengan vitamin, mineral, dan antioksidan untuk meningkatkan sistem imun dan melawan serangan penyakit. Antioksidan adalah vitamin, mineral dan nutrien yang terdapat dalam tumbuh-tumbuhan yang mengukuhkan sistem imun. Bagaimana badan menerima nutrien ini adalah sama pentingnya dengan nutrien diri mereka sendiri. Cara terbaik untuk mengambil nutrien berharga adalah melalui diet yang. Walaupun dalam beberapa kes suplemen adalah perlu untuk mencapai elaun harian yang disyorkan, kajian menunjukkan bahawa manfaat badan adalah lebih besar apabila nutrien yang diterima melalui makanan. Apabila anda makan makanan yang kaya dengan antioksida bersama-sama, mereka mempunyai kesan sinergi pada badan, membolehkan manfaat yang lebih besar.

Makanan yang meningkatkan kekebalan tubuh tidak hanya menguatkan sistem imun, mereka bekerja untuk memusnahkan dan menghapuskan patogen asing sepenuhnya dari badan. Apabila dimakan, mereka meningkatkan bilangan sel-sel darah putih dalam badan, sel-sel yang melawan jangkitan dan meningkatkan keupayaan mereka untuk melawan dan virus menyerang dan bakteria, patogen. Penggalak imun juga meningkatkan pengeluaran antibodi yang memusnahkan bakteria. Sistem imun yang kuat mampu untuk menghindari selesema, selesema dan jangkitan.

Ketiga-tiga vitamin antioksidan utama adalah vitamin C, vitamin E, dan beta-karotena, yang dalam badan ditukar kepada vitamin A. mineral antioksidan, termasuk zink dan selenium. Satu lagi kumpulan antioksidan bioflavonoids, fitokimia, termasuk quercetin, luteolin, dan catechin. Kebanyakan antioksidan terdapat dalam pelbagai jenis buah-buahan dan sayur-sayuran terutamanya yang ungu, biru, merah, oren, kuning dan hijau. Makanan yang tinggi vitamin C termasuk buah beri, brokoli, tembikai, kubis bunga, anggur, tembikai susu, kale, kiwi, nectarines, oren, lada, ubi keledek, strawberi, dan tomato. Makanan yang kaya dengan vitamin E termasuk brokoli, lobak merah, Chard, sawi, lobak hijau, mangga, kacang, betik, labu, lada merah, bayam, dan biji bunga matahari. Beta-karotena adalah sebahagian daripada kumpulan karotenoid, yang terdapat dalam makanan seperti aprikot, asparagus, beets, brokoli, tembikai, lobak merah, jagung, lada hijau, kale, mangga, lobak, Collard hijau, nectarines, pic, limau gedang merah jambu , labu, skuasy, bayam, ubi keledek, tangerin, tomato, dan tembikai. Bioflavonoids adalah sejenis bahan kimia yang berasaskan tumbuhan itu dijumpai di dalam banyak buah-buahan dan sayur-sayuran. Quercetin boleh didapati dalam epal, bawang, teh dan wain merah. Luteolin ditemui dalam saderi, dan lada hijau. Catechins yang ditemui dalam teh terutama belakang, hijau dan oolong teh. Mineral antioksidan boleh didapati di beberapa daging, makanan laut, kacang dan bijirin penuh. Makanan dengan zink merangkumi tiram, daging merah, kacang ayam, kacang, makanan laut, bijirin penuh dan produk tenusu. Selenium terdapat dalam kacang Brazil, tuna, daging lembu, ayam, roti yang diperkaya, dan produk bijirin.

Jadi menyimpan peti sejuk dan dapur anda dengan meningkatkan kekebalan tubuh dan menguatkan makanan. Makan makanan ini sepanjang tahun untuk memastikan sistem imun anda kuat dan mengelakkan diri mereka selesema tahunan dan selesema.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar