Minggu, 08 November 2015

Adakah Chiropractic Selamat?

Adakah Chiropractic Selamat?

Chiropractic secara meluas diiktiraf sebagai profesion penjagaan kesihatan yang bebas daripada dadah terbesar di dunia. Chiropractic digunakan untuk merawat pelbagai keadaan termasuk sakit kepala, sakit leher, sakit belakang, kebas atau sakit di bahagian lengan atau kaki hanya untuk menamakan beberapa. Kerana kiropraktor akan juga mendapat pendidikan dalam sistem musculo-skeletal badan dan sistem saraf, mereka juga sesuai untuk pengurusan gangguan ini. Chiropractic adalah sangat selamat dan semula jadi.

Ramai pesakit berasa lega serta merta berikutan pelarasan kiropraktik pertama mereka. Sesetengah orang mungkin mengalami kesakitan atau sakit selepas pelarasan awal. Ini yang sering berlaku apabila otot yang ketat di sekitar kawasan itu sedang diselaraskan atau jika pesakit kata kerja menurut waktu sehingga. Ia adalah sama dengan kesakitan yang anda mungkin mengalami selepas senaman anda. Kajian menunjukkan bahawa kesakitan ini selalunya akan hilang dalam masa 24 jam.

Selain menjadi selamat, kiropraktik adalah amat berkesan dalam merawat beberapa syarat musculo-rangka. Sebagai contoh, kajian telah menunjukkan bahawa kiropraktik adalah sangat berkesan dalam membantu dengan sakit belakang. Satu kajian yang diterbitkan dalam Journal of Manipulatif dan fisiologi Therapeutics menunjukkan bahawa kiropraktik adalah lebih berkesan daripada rawatan perubatan dalam merawat sakit pinggang kronik pada pesakit yang mengalami gejala selama satu tahun atau kurang.

Ahli tulang juga berkesan membantu ramai dengan sakit leher. Tulang tidak sejajar di leher atau tulang belakang serviks sering punca ini. Apabila tulang-tulang ini menjadi tidak sejajar, sendi boleh menjadi tersekat dan mengganggu saraf di leher. Ini kerengsaan saraf juga boleh menyebabkan kekejangan otot dan penetapan lanjut sendi menyebabkan kitaran ganas. Kiropraktor melaksanakan pelarasan khusus di leher untuk membetulkan tulang tidak sejajar dan memulihkan pergerakan yang betul untuk sendi. Ini juga membantu melegakan kekejangan otot. Mereka melakukan ini dengan tangan khusus mengenai pelarasan atau penggunaan instrumen.

Pelarasan leher prosedur yang berkesan dan selamat. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa laporan yang mengaitkan pelarasan leher dengan strok, atau arteri vertebra pembedahan. Pertalian ini jarang berlaku namun. Kajian menunjukkan bahawa ia adalah - 1 dalam 5.850.000 manipulasi 1- berdasarkan penyelidikan yang adalah terkini. Itu adalah kejadian yang sangat jarang berlaku. Anda mempunyai peluang yang lebih baik daripada mendapat dilanda kilat daripada mempunyai tindak balas yang serius kepada pelarasan kiropraktik.

Risiko yang berkaitan dengan beberapa kaedah yang paling biasa rawatan untuk sakit leher dan kembali hari ini mempunyai risiko lebih tinggi daripada manipulasi kiropraktik. Sebagai contoh, preskripsi bukan steroid anti-radang (NSAID) mempunyai risiko yang lebih besar dengan kesan sampingan yang teruk. Ini mungkin termasuk kemasukan ke hospital dan kematian akibat pendarahan gastrousus. Pembedahan juga boleh dipertimbangkan untuk rawatan belakang dan leher semakin yang membawa risiko yang sangat tinggi.

Rujukan
1. Haldeman S, et al. Pembedahan arteri berikut manipulasi serviks: pengalaman kiropraktik. Bolehkah Med Assoc J2001; 165 (7): 905-06

Tidak ada komentar:

Posting Komentar