Minggu, 08 November 2015

Adakah terdapat Kesihatan Manfaat Teh Hijau?

Adakah terdapat Kesihatan Manfaat Teh Hijau?

Teh hijau dalam pelbagai bentuk telah memainkan peranan dalam kehidupan manusia sepanjang rekod sejarah, dan manakala banyak manfaat telah diketahui selama berabad-abad, sains moden telah akhirnya mula memberi kami bukti sahih bahawa teh hijau adalah salah satu minuman yang paling bermanfaat dalam dunia. Minuman yang seolah-olah mempunyai tangan dalam meningkatkan hampir setiap sistem badan, dan ramai penyelidik mengesyaki bahawa kami hanya mula menggaru permukaan satu perkara bahawa teh hijau boleh lakukan.

Sudah tentu, manakala teh hijau sering berarti sebagai minuman dengan manfaat kesihatan yang luar biasa, ia adalah penting untuk ambil perhatian bahawa semua jenis teh, termasuk teh putih dan teh hitam, mempunyai manfaat mereka sendiri. Tetapi manakala jenis teh yang lain melakukan banyak perkara yang baik, teh hijau adalah pakej yang lengkap.

Antioksidan

Jika ia kelihatan seperti anda telah mendengar banyak perkara mengenai antioksidan sejak beberapa tahun yang lalu, ia adalah kerana sains moden baru sahaja ditangkap pada kepada molekul kuat yang terkandung dalam segala-galanya daripada buah anggur merah untuk bijirin penuh, sudah tentu, teh. Walaupun mekanisme yang tepat faedah antioksidan 'adalah rumit, pada dasarnya berfungsi seperti ini: sel-sel anda penuh dengan molekul yang dikenali sebagai radikal bebas, yang melantun sekitar di dalam sel-sel dan menyebabkan kerosakan. Antioksidan masuk ke dalam sel-sel anda dan membersihkan radikal bebas keluar, yang menyumbang kepada kesihatan selular yang lebih baik, yang membawa kepada kesihatan keseluruhan yang lebih baik.

Ia adalah antioksidan yang unik dalam teh hijau yang dianggap memberi manfaat minuman melawan kanser. Kesan-kesan ini belum muktamad didokumenkan, tetapi beberapa kajian telah sekurang-kurangnya buat sementara waktu menunjukkan bahawa antioksidan dalam jenis ini teh boleh membantu menghalang pertumbuhan kanser dan berulang.

Sementara itu, satu lagi faedah antioksidan teh adalah bahawa mereka muncul untuk membantu jelas daripada saluran darah, terutamanya di kalangan wanita. Mereka melakukan ini dengan membuat pembuluh darah lebih fleksibel dan dengan itu kurang terdedah kepada jenis terompah yang boleh membawa kepada penyakit jantung.

Teh hijau dan berat badan

Oleh kerana manfaat kesihatan, teh hijau telah datang untuk memainkan peranan penting dalam banyak program penurunan berat badan. Walaupun sains di sebalik teh hijau dan penurunan berat badan masih memerlukan lebih banyak kerja, kajian awal menunjukkan bahawa setiap hari minum teh hijau tidak meningkatkan metabolisme, yang membantu membakar lemak. Keputusan sedikit lebih besar ditemui dengan jenis teh yang mengandungi kafein, manakala jenis kafein mempunyai kesan yang sama tetapi sedikit kurang dramatik.

Para penyelidik telah membuat spekulasi bahawa kesan pembakaran lemak teh verde dapat dikesan kepada bahan-bahan yang dipanggil polifenol, yang meningkatkan kesihatan selular dan membantu tubuh berjalan dengan lebih lancar.

Lain-lain faedah

Walaupun antioksidan dan berat badan manfaat teh hijau telah agak mantap, ada manfaat lain yang disyaki penyelidik hanya mula mendedahkan. Sebagai contoh, apabila kajian mendapati bahawa teh meningkatkan kesihatan mata dan mungkin juga berkesan dalam mencegah penyakit mata yang berkaitan. Sementara itu, banyak orang lain kajian telah mendapati bahawa teh mungkin berkesan dalam membantu mencegah dan merawat beberapa penyakit lain, termasuk Alzheimer, Parkinson, tekanan darah tinggi, gigi dan kerosakan gusi, batu karang, dan ketumpatan tulang yang rendah. Sebahagian daripada manfaat ini mungkin tidak berhasil selepas penelitian lagi, tetapi tidak ada keraguan bahawa teh hijau telah mantap sebagai semua-sekitar bermanfaat minuman.

Oleh Jamell Andrews

Tidak ada komentar:

Posting Komentar