Jumat, 06 November 2015

Batu Buah Pinggang - Punca, Diagnosis, Rawatan dan Pencegahan

Batu Buah Pinggang - Punca, Diagnosis, Rawatan dan Pencegahan

Batu karang atau buah pinggang Calculi adalah istilah yang biasa bagi Nephrolitiasis, satu keadaan yang kadang-kadang amat menyakitkan di mana pembentukan kalsium, oxalate dan asid urik mewujudkan struktur kristal keras yang berbeza dari segi saiz dari yang sangat kecil untuk bola golf seperti.

Buah pinggang adalah dua struktur berbentuk kacang yang terletak berhampiran tengah-tengah belakang hanya di bawah tulang rusuk. Mereka bertanggungjawab untuk mengeluarkan air yang berlebihan dan bahan buangan daripada darah, lulus ia keluar melalui ureter sebagai air kencing. Mereka juga terlibat dalam mengekalkan keseimbangan di antara natrium dan kalium dalam badan dan dalam detoksifikasi darah.

Batu karang boleh membentuk mana-mana sahaja dalam saluran kencing, kebanyakannya pengsan tanpa sebarang masalah tetapi apabila mereka tersekat kesakitan adalah keamatan yang luar biasa.

Batu karang berlaku sekurang-kurangnya sekali dalam seumur hidup kira-kira 10% daripada penduduk, lebih kerap di kalangan wanita dan usia puncak adalah dari 20 hingga 40. kejadian adalah lebih tinggi di Kaukasia dan kerana kemungkinan yang lebih tinggi dehidrasi ia adalah lebih biasa di kalangan iklim panas.

Punca Renal Calculi:

Punca sebenar tidak diketahui tetapi faktor-faktor predisposing termasuk;

· Dehidrasi yang menyebabkan pengeluaran air kencing berkurangan dan membolehkan pembekuan bahan-bahan yang perlu dilarutkan di dalam air kencing.

· Halangan, terutamanya pada pesakit bergerak dalam yang membuang air kecil sering terjejas membenarkan pepejal untuk bergumpal.

· Jangkitan yang juga boleh menjadi hasil daripada bakteria berkembang di sebalik halangan awal.

· Faktor metabolik seperti gout, metabolisme rosak oxalates, pengambilan berlebihan vitamin D dan kalsium dan kecacatan genetik.

· Penyakit Usus, Ileal memintas atau kecacatan tiub renal.

· Uric batu karang asid yang terbentuk apabila tahap asid urik dalam buah pinggang adalah lebih tinggi daripada yang di dalam darah.

Tanda-tanda dan Gejala Batu Buah Pinggang

Kebanyakan calculi buah pinggang adalah cukup kecil untuk melalui ureter tanpa rasa sakit sama sekali tetapi apabila mereka sampai ke saiz di mana mereka menghalang pembukaan saluran Kencing ia boleh menyebabkan kesakitan yang teramat sangat pada tahap yang sering dibandingkan dengan kelahiran anak. Biasanya kesakitan bergerak di seluruh belakang dan melalui abdomen ke dalam kawasan kemaluan yang berbeza-beza dalam intensiti sebagai pengecutan peristalsis dalam ureter datang dan pergi. Kadang-kadang batu-batu boleh hadir dalam pelvis buah pinggang dan ini mungkin hadir sebagai sakit membosankan yang lebih berterusan. Apabila sakit yang teruk ia boleh diiringi dengan rasa mual, muntah, kembung perut, demam dan darah dalam air kencing.

Diagnosis

Pemerhatian pesakit, x-ray, ultrasound, pyelograms intravena, ujian kencing MRI dan CT scan digunakan bersendirian atau dalam gabungan untuk mengesahkan diagnosis dan menentukan saiz dan lokasi batu-batu.

Rawatan Batu Buah Pinggang

Rawatan bergantung kepada saiz dan lokasi batu-batu tetapi dalam 90% kes batu-batu yang kurang daripada 5mm diameter dan boleh dibenarkan untuk lulus secara semula jadi selepas meningkat pengambilan cecair sama ada dengan meminum atau pentadbiran sesuatu penyelesaian IV. Ubat tahan sakit yang kuat atau kaedah melegakan kesakitan lain seperti patch sakit PowerStrip perlu diberikan untuk mengawal kesakitan dan mengurangkan kekejangan. Kadang-kadang diuretik ditambah untuk menggalakkan aliran air kencing dan pembentukan kalkulus selanjutnya. Berjalan jika boleh juga perlu digalakkan. Kebanyakan batu akan lulus dalam masa 72 jam tetapi bagi sesetengah ia boleh mengambil beberapa minggu.

Batu yang lebih besar boleh memuat dipecahkan dengan satu bentuk terapi gelombang kejutan dipanggil Lithotripsy atau mereka boleh dimanipulasi dan dikeluarkan dengan memperkenalkan cytoscope ke dalam uretra.

Pencegahan

Kajian terbaru menunjukkan bahawa sekatan makanan tenusu yang pernah dinasihatkan mungkin tidak betul dan bahawa makanan yang kaya dengan kalsium sebenarnya akan membantu mencegah batu karang, bagaimanapun kesan kalsium tambahan tidak pasti dan ia boleh membayar untuk mengelakkan mereka. Penyelidikan yang sangat baru-baru ini pada sel molekul isyarat seolah-olah menunjukkan makanan tambahan isyarat sel juga boleh membantu untuk membawa badan kembali ke dalam kira-kira.

Seperti begitu banyak masalah kesihatan, senaman adalah sangat disyorkan kerana pergerakan akan membantu batu untuk menggerakkan. Penghidratan yang mencukupi adalah penting untuk mengelakkan berulang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar